תהליך יצירת ציורי קיר

ציורי קיר הינם ענף אומנות הקיים ומשגשג בכל העולם, אשר מקורותיו שאובים מעומק ההיסטוריה האומנותית של בני האדם. בשנים האחרונות זוכה הענף לביקוש גובר והאצה בקרב הציבור הישראלי, וניתן לראות ציורי קיר במגוון סוגים וסגנונות במקומות שונים ברחבי הארץ, בין היתר על קירות בתוך בתים פרטיים, בגני ילדים, בחנויות ומשרדים, במפעלים וקניונים, באולמות אירועים ועל קירות חיצוניים. ציורים אלו תורמים לאסטטיקת המרחב ומעניקים לו מראה ייחודי ומרשים, מעורר השראה ולעיתים אף מפתיע. בזכות הרב גוניות והגמישות של אפשרויות היצירה הם מתאימים לכל חלל ומטרה, החל מיצירות ענק מרהיבות ועד לציור נישות קטנות בקיר, המשתלבות בעיצוב הכולל של החלל.

בימינו קיים בשוק היצע נרחב של אומנים המספקים ציורי קיר ברמות מקצועיות שונות, ובנוסף עלויות העבודה אינן זולות, לכן חשוב להכיר את יסודות התחום ואת תהליכי יצירת ציור הקיר. נתונים אלו יסייעו לכם לבחור אמן מקצועי שיספק יצירת אומנות איכותית, אשר תחזיק מעמד ותפאר את קירות ביתכם למשך שנים רבות.

הכנת הקיר ושימוש בצבעים מתאימים

ראשית, כל ציורי הקיר חייבים להיעשות בצבעים המיועדים לקירות. צבעים אלו המאפשרים לקיר ל"נשום" עשויים להיות על בסיס מים, טינר או שמן. חשוב לציין כי שימוש בצבעים שאינם מתאימים יביא עם הזמן להיווצרות סדקים, פיצוצים וקילופים בצבע. כמו כן, לפני תחילת הצביעה חשוב להכין את משטח הקיר, כלומר לסתום חורים וסדקים כשהקיר רטוב ולהוריד ממנו שכבות מתקלפות. לאחר מכן, כאשר הקיר מתייבש יש לשייף וליישר אותו כנגד בליטות, לנקותו מאבק ולצבוע אותו בצבע יסוד המשמש כשכבת קישור בין הציור לקיר. כעבור יממה כשצבע היסוד התייבש לחלוטין אפשר להתחיל במלאכת הציור.

שלבים שלפני הציור הסופי

בעת הזמנת ציור קיר אל תסתפקו בתיק העבודות של האמן ובתיאור כללי של היצירה, מכיוון שפעמים רבות קיים פער בין ציפיות הלקוח ותפיסת האומן. לכן חשוב לדרוש מאיש המקצוע ליצור עבורכם סקיצה מפורטת, שתתאר את ציור הקיר בקנה מידה זהה לציור הסופי, כך שתוכלו לאשר את מרכיביו בשלבים שעוד ניתן ליצור בהם שינויים. לאחר שהסקיצה אושרה יעתיק האומן את קווי המתאר של הציור על הקיר כאשר לכל אומן שיטת העבודה משלו, כגון רישום ביד חופשית, העתקה בטכניקת משבצות או שימוש במקרן. במרבית המקרים, ובעיקר בציורי קיר גדולים, עדיף להיעזר בטכניקות מסייעות ולא להסתמך על ציור ביד חופשית. טכניקות אלו מקצרות את משך רישום הציור ומעלות את רמת הדיוק של היצירה. בשלב זה יוכל הלקוח לקבל הערכה כללית של מראה הציור ולבקש שינויים של הרגע האחרון.

צביעת הציור ושכבות הגנה

קיימות מגוון טכניקות לצביעת ציור קיר וכל אומן משתמש בשיטות המועדפות עליו. ניתן להסתייע במברשות אייר-בראש המופעלות בלחץ אוויר, במברשות ומכחולים רגילים, בשבלונות, וכן בכלים שונים ליצירת טקסטורות כדוגמת ספוג, רשת וחותמות. לבסוף, כאשר הציור מוכן ויבש חשוב להגן עליו מפני פגעים בעזרת שכבת לכה לקירות או עם סיליקון. שכבה זו המבודדת ומגנה על הציור מפני פגעי הזמן, הינה בעלת חשיבות עליונה בעיקר כאשר מדובר בקירות חיצוניים.